Cross-docking a dropshipping – co warto o nich wiedzieć?

0
276

Coraz większą popularnością wśród właścicieli sklepów internetowych cieszy się cross-docking i dropshipping. To dwa podejścia sprzedażowe, w których e-sklep sprzedaje towar, którego nie posiada fizycznie. To dobry wybór zarówno dla biznesów już funkcjonujących, które chcą poszerzyć asortyment, jak i dla firm, które dopiero rozpoczynają swą działalność.

Czym jest dropshipping?

Dropshipping (https://www.idosell.com/pl/dropshipping-dla-hurtowni-i-sklepu-internetowego/) to model biznesowy, w którym towary są wysyłane bezpośrednio z hurtowni do klienta z pominięciem sklepu. To oznacza, że sklep online, który działa w tej formie sprzedaży, nie musi posiadać powierzchni magazynowej do przechowywania towarów. Jest natomiast odpowiedzialny za reklamę, sprzedaż czy pozyskiwanie klientów. Po stronie firmy wyspecjalizowanej w dropshippingu jest natomiast przechowywanie towarów, zarządzanie nim, magazynowanie produktów i wysyłanie ich do klienta.

Dropshipping to obecnie jeden z najpopularniejszych modeli logistycznych. Jest bardzo wygodny i zapewnia dużą swobodę działania. Pozwala zarabiać firmie pieniądze bez obowiązku inwestowania środków w zatowarowanie sklepu, a także utrzymanie i wynajem powierzchni magazynowych. Decydując się na to rozwiązanie, nie trzeba również wiązać się umową z firmami kurierskimi, ponieważ dostawą zamówień zajmuje się firma dropshippingowa. W tym modelu do prowadzenia działalności właściwie wystarczy komputer i dostęp do internetu.

Na czym polega cross-docking?

Alternatywą dla opcji dropshipping jest cross-docking. W tym rozwiązaniu sklep powinien dysponować przynajmniej minimalną powierzchnią magazynową, która jest niezbędna do przepakowania towaru. W tym modelu sprzedaży co do zasady towary są przechowywane w magazynach zewnętrznych. Sklep odbiera przesyłki z różnych punktów, przepakowuje je we własnym magazynie, a następnie dostarcza jednemu odbiorcy.

Wyróżnia się kilka rodzajów cross-dockingu. Cross-docking pełnych palet to najprostsze rozwiązanie, które sprawdza się doskonale zwłaszcza w przypadku towarów o dużych gabarytach. Gotowe palety zapełnione produktami trafiają do magazynu, gdzie są przeładowywane do innego środku transportu, a następnie przesyłane do odbiorców. Cross-docking zamówień skompletowanych przez dostawcę to z kolei rozwiązanie, w którym za kompletowanie przesyłek do poszczególnych odbiorców odpowiada dostawca. W tym modelu palety z towarem są wysyłane do centrum dystrybucyjnego, a następnie trafiają do sklepów. W cross-dockingu z kompletacją w punkcie przeładunkowym palety z jednym rodzajem towarów trafiają do centrum dystrybucyjnego, gdzie pracownicy kompletują gotowe zamówienia i przesyłają je do odbiorców.