Stanowisko specjalisty ds. SEM można przyrównać do pracy handlowca. Im większych ma klientów i im wyższy budżet reklamowy obsługuje, tym wyższą prowizję zarabia dla agencji, w której pracuje. Tym samym może spodziewać się proporcjonalnie wyższych zarobków. Nie każda agencja jednak oferuje taki model współpracy pomiędzy SEMowcem a firmą, zatem wszystko koniec końców zależy od indywidualnych ustaleń pracownika z pracodawcą.

Co robi specjalista ds. SEM?

Warto zacząć od tego, czym właściwie zajmuje się osoba zajmująca stanowisko specjalisty ds. SEM. Najprościej mówiąc, do obowiązków należy tutaj zarówno tworzenie nowych kampanii reklamowych w systemie Google Ads (oraz niejednokrotnie Facebook Ads), jak i analiza istniejących na koncie reklam. Ponadto na tym nie koniec: specjalista powinien wiedzieć, w jaki sposób podejmować prawidłowe, ważne dla danego biznesu i kampanii decyzje oraz wyciągać na bieżąco wnioski z wdrażanych zmian. Dobrze jest zatem mieć nawyk szukania nowych, ciekawych rozwiązań. W ten sposób można spodziewać się, że nasze działania realnie przyłożą się do lepszych wyników finansowych zarówno reklamowanej firmy, jak i agencji, dla której pracujemy.

zarobki specjalisty ds sem
fot. pixabay.com

Ile zarabia specjalista ds. SEM?

Przeciętne zarobki specjalisty ds. SEM wahają się pomiędzy 2900 zł a 5800 zł netto. Zazwyczaj w skład wynagrodzenia wchodzi podstawa finansowa oraz procent prowizyjny za zrealizowany cel reklamowy. Jest to jednak zależne od indywidualnych ustaleń firmy – nie każda agencja wypłaca pensję w taki sposób. Co więcej, SEMowiec ma możliwość pracy na zlecenia jako freelancer. Oznacza to, że może w ciągu dnia zajmować swoje stanowisko w biurze agencji, natomiast po godzinach pracy przyjmować zlecenia prywatne. W ten sposób ma możliwość nawet podwojenia swojej pensji – wszystko w zależności od tego, jaką stawkę ustali dla klientów jako freelancer. Warto wiedzieć, że często zarówno firmy, jak i osoby prywatne, szukają właśnie freelancerów zamiast agencji do prowadzenia kampanii reklamowych. Jest to zatem ogromne pole do rozwoju własnej działalności jako wolny strzelec, co w szybki i prosty sposób pozwoli na zbudowanie autorytetu oraz uzyskanie o wiele wyższego wynagrodzenia.

Od czego zależą zarobki na stanowisku specjalisty ds. SEM?

Zarobki SEMowca zależą od wielu różnych czynników. Należy do nich przede wszystkim rodzaj zawartej między firmą a pracownikiem umowy. Największym kosztem dla pracodawcy będzie charakteryzować się umowa o pracę. Wówczas należy liczyć się z tym, że jako specjalista otrzymamy nieco niższe wynagrodzenie ze względu na konieczność oskładkowania oraz pozostałe koszty. Specjalistami ds. SEM zazwyczaj zostają osoby młode, które dorabiają sobie podczas studiów. Co za tym idzie, w takiej sytuacji znacznie lepszym rozwiązaniem pod kątem finansowym będzie zdecydowanie się na umowę zlecenie. Wówczas proponowana kwota brutto staje się na pracownika kwotą netto – o ile ma poniżej 26 lat i posiada status studenta. Zarobki zależą także ściśle od lokalizacji i możliwości biura agencyjnego – wynagrodzenie będzie wynosić o wiele więcej w większej miejscowości niż małym miasteczku. Z tego względu najwyższa stawka jest m.in w Warszawie i Poznaniu – w tych miejscach na pracę decydują się specjaliści ds. SEM. Ponadto, tak jak wspomnieliśmy wcześniej, zarobki będą zależne od tego, w jaki sposób pracodawca rozlicza się z pracownikiem. Najczęściej spotykanym modelem jest odstąpienie części prowizji agencyjnej na rzecz wynagrodzenia. Dzieje się tak, ponieważ jest to pensja ruchoma – zależy ściśle od tego, jak dużą ilość klientów mamy pod sobą i jak wiele jesteśmy w stanie zrobić. Trudno jest ocenić wartość pracy poprzez stałą stawkę, z tego względu większe agencje zazwyczaj decydują się na model prowizyjny.

specjalista ds sem ile zarabia
fot. pixabay.com

Jak widać, zarobki na stanowisku specjalisty ds. SEM są kwestią wysoce indywidualną. Jednak pewnym jest, że da się – zarówno pracując w biurze konkretnej agencji, jak i jako freelancer, przyjmując pojedyncze zlecenia – zarobić bardzo dużo w relatywnie krótkim czasie. Wszystko zależy od naszych mocy przerobowych, doświadczenia oraz umiejętności analizy otrzymywanych wyników reklamowych.