Stanowisko specjalisty ds. SEM można przyrównać do pracy handlowca. Im większych ma klientów i im wyższy budżet reklamowy obsługuje, tym wyższą prowizję zarabia dla agencji, w której pracuje. Tym samym może spodziewać się proporcjonalnie wyższych zarobków. Nie każda agencja jednak oferuje taki model współpracy pomiędzy SEMowcem a firmą, zatem wszystko koniec końców zależy od indywidualnych ustaleń pracownika z pracodawcą.
Co robi specjalista ds. SEM?
Warto zacząć od tego, czym właściwie zajmuje się osoba zajmująca stanowisko specjalisty ds. SEM. Najprościej mówiąc, do obowiązków należy tutaj zarówno tworzenie nowych kampanii reklamowych w systemie Google Ads (oraz niejednokrotnie Facebook Ads), jak i analiza istniejących na koncie reklam. Ponadto na tym nie koniec: specjalista powinien wiedzieć, w jaki sposób podejmować prawidłowe, ważne dla danego biznesu i kampanii decyzje oraz wyciągać na bieżąco wnioski z wdrażanych zmian. Dobrze jest zatem mieć nawyk szukania nowych, ciekawych rozwiązań. W ten sposób można spodziewać się, że nasze działania realnie przyłożą się do lepszych wyników finansowych zarówno reklamowanej firmy, jak i agencji, dla której pracujemy.

Ile zarabia specjalista ds. SEM?
Przeciętne zarobki specjalisty ds. SEM wahają się pomiędzy 2900 zł a 5800 zł netto. Zazwyczaj w skład wynagrodzenia wchodzi podstawa finansowa oraz procent prowizyjny za zrealizowany cel reklamowy. Jest to jednak zależne od indywidualnych ustaleń firmy – nie każda agencja wypłaca pensję w taki sposób. Co więcej, SEMowiec ma możliwość pracy na zlecenia jako freelancer. Oznacza to, że może w ciągu dnia zajmować swoje stanowisko w biurze agencji, natomiast po godzinach pracy przyjmować zlecenia prywatne. W ten sposób ma możliwość nawet podwojenia swojej pensji – wszystko w zależności od tego, jaką stawkę ustali dla klientów jako freelancer. Warto wiedzieć, że często zarówno firmy, jak i osoby prywatne, szukają właśnie freelancerów zamiast agencji do prowadzenia kampanii reklamowych. Jest to zatem ogromne pole do rozwoju własnej działalności jako wolny strzelec, co w szybki i prosty sposób pozwoli na zbudowanie autorytetu oraz uzyskanie o wiele wyższego wynagrodzenia.
Od czego zależą zarobki na stanowisku specjalisty ds. SEM?
Zarobki SEMowca zależą od wielu różnych czynników. Należy do nich przede wszystkim rodzaj zawartej między firmą a pracownikiem umowy. Największym kosztem dla pracodawcy będzie charakteryzować się umowa o pracę. Wówczas należy liczyć się z tym, że jako specjalista otrzymamy nieco niższe wynagrodzenie ze względu na konieczność oskładkowania oraz pozostałe koszty. Specjalistami ds. SEM zazwyczaj zostają osoby młode, które dorabiają sobie podczas studiów. Co za tym idzie, w takiej sytuacji znacznie lepszym rozwiązaniem pod kątem finansowym będzie zdecydowanie się na umowę zlecenie. Wówczas proponowana kwota brutto staje się na pracownika kwotą netto – o ile ma poniżej 26 lat i posiada status studenta. Zarobki zależą także ściśle od lokalizacji i możliwości biura agencyjnego – wynagrodzenie będzie wynosić o wiele więcej w większej miejscowości niż małym miasteczku. Z tego względu najwyższa stawka jest m.in w Warszawie i Poznaniu – w tych miejscach na pracę decydują się specjaliści ds. SEM. Ponadto, tak jak wspomnieliśmy wcześniej, zarobki będą zależne od tego, w jaki sposób pracodawca rozlicza się z pracownikiem. Najczęściej spotykanym modelem jest odstąpienie części prowizji agencyjnej na rzecz wynagrodzenia. Dzieje się tak, ponieważ jest to pensja ruchoma – zależy ściśle od tego, jak dużą ilość klientów mamy pod sobą i jak wiele jesteśmy w stanie zrobić. Trudno jest ocenić wartość pracy poprzez stałą stawkę, z tego względu większe agencje zazwyczaj decydują się na model prowizyjny.

Jak widać, zarobki na stanowisku specjalisty ds. SEM są kwestią wysoce indywidualną. Jednak pewnym jest, że da się – zarówno pracując w biurze konkretnej agencji, jak i jako freelancer, przyjmując pojedyncze zlecenia – zarobić bardzo dużo w relatywnie krótkim czasie. Wszystko zależy od naszych mocy przerobowych, doświadczenia oraz umiejętności analizy otrzymywanych wyników reklamowych.