fot.unsplash.com

Praca w lotnictwie to marzenie wielu z nas. Możesz zostać stewardessą, pilotem samolotu lub właśnie kontrolerem ruchu lotniczego. Ten zawód nieco różni się od poprzednich wymienionych przez nas, jednak wciąż jest ściśle związany z lotnictwem. Na czym polega praca kontrolera ruchu lotniczego? Jak ona wygląda? Jakie są wymagania, a jakie obowiązki? Dziś odpowiemy na wszystkie z tych pytań. Gotowy? No to zaczynajmy! 

Praca kontrolera ruchu lotniczego – na czym ona właściwie polega?

Na sam początek chcemy poruszyć najważniejszą kwestię, czyli na czym właściwie polega praca kontrolera ruchu lotniczego? Kontroler ruchu lotniczego (KRL) to osoba, która sprawuje kontrolę nad ruchem lotniczym przy pomocy metody wizualnej lub radaru w celu prowadzenia bezpiecznego i płynnego ruchu lotniczego. Kontroler to osoba, która sprawuje władzę nad planowaniem startu czy lądowania samolotów znajdujących się z kolejce. Zazwyczaj w jednej chwili kontroler obsługuje nawet kilkanaście samolotów. Zadanie kontrolera ruchu lotniczego jest także sprawdzanie zjawisk atmosferycznych, pogody oraz ruchu wojskowego. To jednak nie wszystko.

Wyobraź sobie pewien scenariusz. Lecisz samolotem i coś dzieje się z twoim zdrowiem. Pilnie potrzebujesz pomocy ratowników medycznych, karetki i przewiezienia do szpitala. Liczą się każde sekundy, prawda? Stewardessa pomoże ci na tyle, na ile będzie w stanie, jednak jej możliwości są ograniczone. Samolot ląduje, ciebie wynoszą na noszach i co dalej? Dopiero wtedy wzywana jest karetka, na którą będziesz czekał jeszcze kilkanaście czy kilkadziesiąt minut? Nie, oczywiście, że nie. Już podczas lotu stewardessa zgłasza, że pasażer samolotu potrzebuje pomocy medycznej? Po lądowaniu samolotu powinna czekać na niego karetka. To właśnie kontroler ruchu lotniczego musi ją zorganizować.

Praca kontrolera ruchu lotniczego
fot.unsplash.com

Jak wygląda praca kontrolera ruchu lotniczego (KRL)?

Praca kontrolera ruchu lotniczego to bardzo odpowiedzialny zawód, w którym, niestety, nie ma miejsca na popełnienie błędu, chwilę nieuwagi czy rozproszenie. Każdy taki błąd może kosztować sporo. W końcu w samolocie nie lecą dwie osoby, a czasem nawet kilkaset. Jeden zły ruch i samolot może się rozbić. Właśnie z tego powodu kontrolerzy ruchu lotniczego pracują w dość nietypowy sposób. Na każde dwie godziny pracy przypada im godzinna przerwa. Oznacza to, że wykonują swoje obowiązki wyłącznie przez dwie godziny, a następnie muszą się udać na godzinny obowiązkowy odpoczynek. Dopiero po tym odpoczynku mogą powrócić do pracy.

Dlaczego tak się dzieje? Z pewnością wiesz, że podczas jakiekolwiek pracy może zwyczajnie „wyłączyć ci się mózg”. Zwłaszcza jeśli ciągle robisz to samo. O ile pracując w gastronomi czy np. na produkcji, nie jest to problematyczne, a czasem nawet może być atutem, bo szybciej zleci ci dniówka, przy tak odpowiedzialnym zawodzie, jakim jest kontroler ruchu lotniczego, coś takiego zwyczajnie nie może mieć miejsca.

Praca kontrolera ruchu lotniczego
fot.unsplash.com

Jakie musisz mieć predyspozycje? Kto nadaje się na kontrolera ruchu lotniczego?

Janusz Janiszewski, Prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej mówi wprost: „Tylko 2% społeczeństwa posiada predyspozycje do zawodu kontrolera ruchu lotniczego”. Dlaczego? Ponieważ w tym zawodzie edukacja, wykształcenie czy kursy to jedno, a predyspozycje psychiczne to coś zupełnie innego. Od kontrolera ruchu drogowego wymaga się wyobraźni przestrzennej, spostrzegawczości, mentalności lidera, samodzielności, umiejętności podejmowania decyzji, odporności na stres oraz znajomości języka angielskiego.

Kontroler ruchu lotniczego musi mówić płynnie w języku angielskim, podobnie jak i każdy inny pracownik lotnictwa jak np. pilot samolotu czy stewardessa. Wymaga się od kontrolera nie tylko perfekcyjnej jego znajomości. Musi również znać specyficzny żargon lotniczy, umieć komunikować się w klarowny sposób i posiadać dobrą dykcję. Kontroler ruchu lotniczego musi znać określone zwroty i skróty, żeby zminimalizować ryzyko nieporozumienia.