Na polskim rynku coraz częściej pojawiają się nowe agencje interaktywne – SEM lub SEO, a także content marketingowe. Zazwyczaj do ich założenia potrzebna jest pewna wiedza marketingowa, zwłaszcza z zakresu tworzenia reklam w Internecie, ogólnych działań reklamowych, a także sprzęt w postaci odpowiedniego komputera. Dużo korporacji jest w stanie na kampanie Google Ads wydawać spore pieniądze, zatem agencja SEM zdaje się idealnym pomysłem na biznes. Jak ją założyć?

Miej bazę klientów

Założenie i prowadzenie agencji SEM tylko z pozoru wydaje się prostym zadaniem. Dopóki praca odbywa się na etacie w większej firmie, SEMowiec może odczuć chęć prowadzenia działań tego typu na szerszą skalę. Wtedy zazwyczaj powstaje pomysł o założeniu własnej agencji reklamowej. Jednak gdy porzucamy etat i przenosimy się na własne działania, możemy odbić się od ściany w postaci braku klientów. Niełatwym zadaniem jest przekonanie nowopowstałej firmy klientów do podjęcia współpracy. Brak opinii, wypowiedzi różnych osób, które mogłyby potwierdzić skuteczność działań – do tego także dochodzi skutek w postaci braku autorytetu. Na wszystko to nowa agencja marketingowa musi pracować latami. Z tego względu dobrym startem będzie przygotowanie bazy klientów, z którymi mógłbyś zacząć współpracę solo po odejściu z firmy. Masz wtedy pewność, że unikniesz tzw. dziury finansowej w postaci braku wynagrodzenia po porzuceniu etatu.

własna agencja reklamowa
fot. pixabay.com

Stwórz swój zespół

W agencji SEM nie będziesz w stanie pracować sam. Na początku być może będzie to jakaś alternatywa działań zespołowych, ponieważ nie będziesz miał aż tyle pracy. Z czasem jednak, jeśli będziesz chciał stawiać na rozwój swojej firmy, może zabraknąć Ci doby na ogarnianie wszystkich ważnych obowiązków. Z tego powodu dobrze jest mieć w agencji na początek chociaż jedną dodatkową osobę, która będzie zajmować się kwestiami SEM oraz organizacją. Zarówno tworzenie, jak i analiza kampanii reklamowych może leżeć w obowiązkach SEMowca, nawet jeśli sam znasz ten temat od podszewki. Pomoc w takiej postaci będzie nieoceniona i z pewnością niezbędna. Ponadto dobrze jest znaleźć kogoś, kto podejmie się rozbudowy firmy w postaci działu handlowego. To zdecydowanie niezbędny krok, jeśli nie chcesz stanąć w miejscu. Handlowcy pracujący w biurze będą odpowiedzialni za pozyskiwanie i podtrzymywanie prawidłowych relacji z klientami, których masz w swojej bazie. Dzięki temu będziesz mógł spać spokojnie, ponieważ ktoś zawsze będzie czuwał nad sytuacją Twojej agencji od strony nowych leadów.

jak otworzyć agencję reklamową
fot. pixabay.com

Stawiaj na wysokie kwalifikacje

Pamiętaj o tym, by w swojej firmie nie popełniać błędu, jakim jest wiara na powiedziane słowo. Sprawdzaj umiejętności potencjalnych pracowników podczas rozmowy rekrutacyjnej, dbaj o to, by firma była na odpowiednim poziomie. Koniecznie pamiętaj o tym, by wszyscy pracownicy mieli odpowiednie kwalifikacje w postaci kursów z certyfikatami. Jest to niezbędne zwłaszcza w przypadku agencji SEM, która dopiero co startuje z biznesem. W ten sposób potwierdzisz możliwości swojej firmy i podbudujesz swój autorytet na rynku pracy. Warto także, w kwestii kwalifikacji, stawiać na specjalistów z różnych dziedzin. O ile na początku nie będzie to niezbędne, o tyle warto to wdrożyć po jakimś czasie funkcjonowania agencji. Przyda się z pewnością webmaster, specjalista ds. SEM oraz social mediów, grafik. Ostatnia osoba, a zatem grafik, jest o tyle niezbędna na którymś etapie prowadzenia agencji reklamowej, że niejednokrotnie będzie stanowić o pozytywnej decyzji klientów do podjęcia współpracy. Stockowe zdjęcia z darmowych banków może wziąć każda firma – nie każda natomiast będzie umożliwiała tworzenie spersonalizowanych grafik przez dedykowanych do tego specjalistów.

Jest wiele czynników, które należy spełniać oraz brać pod uwagę w przypadku prowadzenia i zakładania własnej agencji SEM. Wymienione powyżej powinny zostać wypisane na checkliście, która będzie niezbędnikiem do utworzenia dobrze funkcjonującej firmy w branży reklamowej.