fot.unsplash.com

Praca na siebie pod własną firmą ma z pewnością wiele plusów, ale także i minusów. Niektóre osoby wprost dążą do tego, aby w końcu założyć własną działalność gospodarczą. Oczywiście, nie w każdym zawodzie jest to możliwe. Co jednak z pracą kosmetyczki? W tym zawodzie własna firma jest jak najlepszym wyborem, jednak z pewnością musi być to dokładnie przemyślane. Czy to się opłaca? Dziś poruszymy tą bardzo istotną kwestię! Zaczynajmy! 

Praca kosmetyczki – na czym właściwie polega ten zawód?

Czym tak właściwie zajmuje się kosmetyczka? Przede wszystkim wykonuje ona zabiegi z zakresu kosmetyki pielęgnacyjnej (zachowawczej), leczniczej i upiększającej. Dodatkowo sporządza i stosuje proste środki niezbędne do wykonywania swojego zawodu, zabezpiecza i konserwuje narzędzia oraz aparaty po wykonaniu zabiegu, udziela porad kosmetycznych oraz obowiązkowo przestrzega zasad higieny podczas zabiegów, przed i po nich. Według danych pochodzących z raportu opublikowanego na serwisie Wynagrodzenia.pl miesięczne wynagrodzenie całkowite (mediana) na tym stanowisku wynosi 2 850 złotych brutto, co daje 2 095 złotych netto. Co drugi kosmetyczka otrzymuje pensję od 2 350 złotych do 3 640 złotych 25% najgorzej wynagradzanych kosmetyczek zarabia poniżej 2 350 złotych brutto. Na zarobki powyżej 3 640 złotych brutto może liczyć grupa 25% najlepiej opłacanych kosmetyczek. Jak te dane mają się w porównaniu do zarobków na własnym etacie?

Kosmetyczka - etat czy własna działalność
fot.unsplash.com

Tak naprawdę wszystko zależeć będzie już od ciebie, twoich umiejętności, ilości klientów w skali miesiąca, a także i tego czy planujesz pracować tam samodzielnie w pojedynkę czy też zatrudnić kilka pracowników. Ile tak naprawdę kosztuje otwarcie salonu kosmetycznego? Sporo. Musisz przyszykować się na wiele wydatków, zwłaszcza na początku kiedy tak naprawdę zaczynasz od zera. Aby ułatwić ci decyzję, postanowiliśmy zebrać do kupy absolutne podstawy, bez których tak naprawdę nie masz co zaczynać i będzie ci naprawdę ciężko.

Założenie własnego salonu kosmetycznego – kosztorys

Koszta przy salonie kosmetycznym należy podzielić na dwa rodzaje: koszta stałe oraz zmienne. Te stałe to, koszta, które ponosimy każdego miesiąca (czynsz, abonament, wynagrodzenia dla pracowników). Koszta zmienne to np. zakup kosmetyków, premie dla pracowników, opłaty za media. Są one zależne w dużej mierze od ilości klientów w skali tygodnia czy też miesiąca. Oczywiście przy słabym miesiącu nie musisz dokupować kosmetyków, jeśli jednak jest to okres np. świąteczny z pewnością zamówienie będzie znacznie większe.

Zacznijmy od opłaty za lokal. Tutaj tak naprawdę ciężko powiedzieć, jaka będzie cena. Jest ona zależna przede wszystkim od miasta i lokalizacji. Lokal w centrum miasta wyniesie cię znacznie więcej niż lokal na obrzeżach, musisz mieć jednak na uwadze to, że nie każda twoja klientka czy klient ma możliwość dojazdu do ciebie samochodem. Tańsza lokalizacja, do której nie da się dotrzeć autobusem zwyczajnie może ci się nie opłacać. Średnia cena za wynajem lokalu wynosi około 2000 złotych (netto) w skali miesiąca. Do tego musisz doliczyć także media (prąd, woda, gaz/inne ogrzewanie w okresie zimowym). Lokal musisz oczywiście dostosować do swoich potrzeb. Zakupić fotele, niezbędne sprzęty (a te kosztują naprawdę sporo), biurka itp. Tutaj wiele zależy od tego, w jakim stanie zastaniesz lokal i co znajdowało się tam wcześniej. Inne wymogi od sanepidu dostaje sklep ogólnospożywczy, a jeszcze inne salon kosmetyczny.

Kosmetyczka - etat czy własna działalność
fot.unsplash.com

Kolejną kwestią jest oczywiście zakup samych kosmetyków. Przykładowo jedna buteleczka lakieru hybrydowego to koszt około 20 złotych. Oczywiście, ty zamawiając je hurtowo, zapłacisz mniej, jednak wciąż nie będzie to niska kwota. Tak naprawdę potrzebujesz mieć wszystkie kolory, a właściwie im więcej, tym lepiej, bo więcej jesteś w stanie zaoferować klientom. Do samego manicure musisz doliczyć jeszcze lampy, bazy, topy, pilniki, biurka, olejki i wiele więcej.

Tak więc jak sama widzisz, założenie własnego salonu kosmetycznego to z pewnością nie jest tani krok. Jeśli debatujesz nad tym, polecamy ci od rozpoczęcia współpracy dla kogoś. Zobaczysz, z czym to się wszystko je, przyciągniesz do siebie wiele klientek, które być może pójdą za tobą także do nowego miejsca i wtedy dopiero będziesz w stanie podjąć dobrą i odpowiednią decyzję.