Praca referenta
fot.unsplash.com

Z pewnością poszukujesz odpowiedniego zawodu dla siebie. Niezależnie od tego czy dopiero stawiasz swoje pierwsze kroki w dorosłość czy też już pracujesz, ale chciałbyś zmienić branże lub miejsce pracy pamiętaj, że możliwości masz naprawdę sporo. Jednym z zawodów, które nie są bardzo popularne, ale mimo to wciąż są ciekawe jest praca referenta. Jak ona wygląda? Na czym polega? Jakie są wymagania, a jakie obowiązki na wyżej wymienionym stanowisku? Odpowiadamy na wszystkie pytania! 

Kim jest referent? Referent w administracji państwowej, a referent biurowy

Referent to osoba, która zajmuje się wieloma czynnościami biurowymi związanymi z tworzeniem, przechowywaniem i odpowiednim wykorzystywaniem dokumentacji. Referentów można podzielić na tych, którzy pracują w administracji państwowej i tych, którzy pracują w biurach. Do zadań i obowiązków referenta zatrudnionego w administracji państwowej należy między innymi: zapewnienie prawidłowego obiegu dokumentacji i korespondencji, wykonywanie prostych prac biurowych, wspomaganie pracy działu/referatu, wykonywanie innych czynności w zależności od działu/referatu

Praca referenta
fot.unsplash.com

Na czym właściwie polega praca referenta? Jak wygląda praca referenta?

Praca referenta to oczywiście praca biurowa, czyli większość czasu spędzasz za komputerem przy biurku. Do jego codziennych zadań należy również ewidencja czasu pracy oraz naliczanie list płac. Główne obowiązki referenta to między innymi: zarządzanie korespondencją, bieżąca organizacja biura, profesjonalna obsługa klienta, przeprowadzanie czynności inwentaryzacyjnych, sporządzenia regularnych raportów, prowadzenie baz danych oraz udostępnianie dokumentów klientom, zarówno tym wewnętrznym, jak i zewnętrznym.

Bez referenta większość dużych biur praktycznie przestałoby funkcjonować. Referent nie tylko wykonuje wyżej wymienione zadania, ale także i musi współpracować z innymi komórkami organizacyjnymi, dawać wsparcie przy koordynacji kontaktów oraz obsługiwać w zakresie biurowym i kancelaryjnym. Zakres obowiązków referenta może ulec rozszerzeniu. Wszystko zależy od szefa danej jednostki. Na to stanowisko składa się wiele aspektów i czynników. To, co dokładnie będziesz robić zależy już od firmy, w której planujesz się zatrudnić. Referenci są zatrudniani zarówno w instytucjach publicznych, jak i w prywatnych firmach.

Praca referenta
fot.unsplash.com

Kto nadaje się na referenta? Jaką osobą należy być, aby odnieść sukcesy w tej branży?

Referenta spotkać można przede wszystkim w instytucjach państwowych. To stanowisko powszechne jest w sądach, służbie celnej, urzędach, biurach jednostek publicznych, na przykład w samorządzie terytorialnym. Oznacza to, że taki pracownik ma naprawdę sporo na głowie i ciąży na nim ogromna odpowiedzialność. Właśnie dlatego nie każdy nada się do tego zawodu i jest to w pełni zrozumiałe. Kto idealnie sprawdzi się na to stanowisko? Przede wszystkim osoba, która chce odnosić sukcesy w pracy na stanowisku referenta powinna cechować się rzetelnością, dokładnością, odpowiedzialnością, odpornością na stres, wysoką kulturą osobistą. Musi być to osoba skrupulatna, poukładana i uważna.

Jeśli często się denerwujesz, zapominasz o terminach, ciągle chodzisz rozkojarzony i właściwie bujasz głową w obłokach, raczej nie będzie to zawód dla ciebie. Oczywiście nie chodzi też o to, aby się przymusić do czegoś czy sprawić, że przez ileś lat będziesz czuł się nieswojo na stanowisku, które do ciebie. Upewnij się, że jesteś w stanie wziąć na siebie wszystko, co wiąże się z pracą referenta, a razie gdybyś jednak nie czuł się tam dobrze, pamiętaj, że masz jeszcze naprawdę wiele różnych możliwości i drzwi, które stoją przed tobą otworem.