fot.unsplash.com

Praca w lotnictwie kojarzy się większości osób z prestiżem i dużymi zarobkami. Niestety, aby rozpocząć pracę jako pilot samolotu, konieczne jest naprawdę duże zaplecze finansowe, jako że kursy z pewnością nie należą do tanich. Praca stewardessy czy pilota samolotu to także duże poświęcenie, w końcu czasu, który spędzasz na pokładzie samolotu nie jest mało. Jak wygląda praca kontrolera ruchu lotniczego? Jak zostać kontrolerem ruchu lotniczego?

Praca kontrolera ruchu lotniczego – jak wygląda?

Kontroler ruchu lotniczego (KRL) to osoba, która sprawuje kontrolę nad ruchem lotniczym przy pomocy metody wizualnej lub radaru w celu prowadzenia bezpiecznego i płynnego ruchu lotniczego. Kontroler to osoba, która sprawuje władzę nad planowaniem startu czy lądowania samolotów znajdujących się z kolejce. Zazwyczaj w jednej chwili kontroler obsługuje nawet kilkanaście samolotów. Zadanie kontrolera ruchu lotniczego jest także sprawdzanie zjawisk atmosferycznych, pogody oraz ruchu wojskowego. To jednak nie wszystko.

Janusz Janiszewski, Prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej mówi wprost: „Tylko 2% społeczeństwa posiada predyspozycje do zawodu kontrolera ruchu lotniczego”. Dlaczego? Ponieważ w tym zawodzie edukacja, wykształcenie czy kursy to jedno, a predyspozycje psychiczne to coś zupełnie innego. Od kontrolera ruchu drogowego wymaga się wyobraźni przestrzennej, spostrzegawczości, mentalności lidera, samodzielności, umiejętności podejmowania decyzji, odporności na stres oraz znajomości języka angielskiego.

Jak zostać kontrolerem ruchu lotniczego
fot.unsplash.com

Jak zostać kontrolerem ruchu lotniczego?

Skoro wiesz już, na czym polega ten zawód i co należałoby do twoich obowiązków czas odpowiedzieć na najważniejszą kwestię, czyli jak właściwie zostać kontrolerem ruchu lotniczego? Przede wszystkim pamiętaj, że kontrolerem nie zostanie ktoś, kto przyszedł z ulicy, zafascynował się tym zawodem i przeczytał kilka artykułów na ten temat. Praca w tym zawodzie jest możliwa tylko i wyłącznie po ukończenia kursu w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP). Nabór ogłaszany jest wyłącznie dwa razy w roku, a chętnych są naprawdę tysiące, pomimo to wstępną selekcję przechodzi zaledwie kilkanaście osób.

Jak dokładnie wygląda nabór na kurs KRL w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej?

Kandydat, który chce pracować na tym stanowisku musi przejść przez proces selekcji, a ta selekcja składa się z następujących etapów:

  • Analiza nadesłanego formularza rekrutacyjnego.
  • Testy z języka angielskiego oraz testy predyspozycyjne w formie papierowej.
  • Testy predyspozycyjne FEAST w formie elektronicznej.
  • Testy psychologiczne oraz sesja Assessment Centre.
  • Rozmowa kwalifikacyjna
  • Badania lekarskie.

Jakie są wymagania na kurs dla kandydatów na kontrolera ruchu lotniczego?

  • Wykształcenie minimum średnie maturalne.
  • Dobry stan zdrowia.
  • Bardzo dobra znajomość języka angielskiego w mowie i piśmie.
  • Biegła znajomość języka polskiego w mowie i piśmie.
  • Poprawna wymowa oraz dobra dykcja.
  • Korzystanie z pełni praw publicznych.
Jak zostać kontrolerem ruchu lotniczego
fot.unsplash.com

Jak wygląda kurs dla kandydatów na stanowisko kontrolera ruchu lotniczego?

Kurs podstawowy w Ośrodku Szkolenia Personelu ATS:

  • szkolenie teoretyczne – kurs podstawowy BASIC (12 – 13 tygodni),
  • sesja egzaminacyjna – teoretyczna (2 tygodnie),
  • ocena podstawowych, praktycznych umiejętności na symulatorze,

Kurs w zakresie uprawnienia w Ośrodku Szkolenia Personelu ATS:

  • szkolenie teoretyczne – kurs w zakresie uprawnienia RATING (4 – 5 tygodni),
  • egzamin teoretyczny – dopuszczający do szkolenia praktycznego na symulatorze,
  • szkolenie praktyczne – symulatorowe – kurs w zakresie uprawnienia RATING (4,5 – 5,5 miesiąca),
  • ocena praktycznych umiejętności na symulatorze do uzyskania licencji praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego (S-ATCL Student-Air Traffic Controller Licence) – w randze egzaminu państwowego.

Kurs w zakresie uprawnienia uzupełniającego w jednostce (docelowym miejscu pracy):

  • szkolenie praktyczne w jednostce (OJT – On-the-Job Training) na stanowisku operacyjnym do uzyskania uprawnienia uzupełniającego w jednostce – (9 – 11 miesięcy),
  • ocena praktycznych umiejętności na symulatorze i stanowisku operacyjnym do uzyskania licencji kontrolera ruchu lotniczego (ATCL Air Traffic Controller Licence) – w randze egzaminu państwowego.