content manager jak zostać

Content manager to stanowisko względnie nowe, dlatego wciąż budzi zaskoczenie wśród osób spoza branży. Nazwa tego zawodu brzmi dumnie i poważnie – nie bez powodu, taka osoba jest odpowiedzialna w szczególności za treści widniejące na stronach internetowych oraz koordynację działu wpływającego na poszczególne ich części. Co ciekawe, na to stanowisko nie jest wymagane wyższe wykształcenie, jednak wiele zależy od kompetencji językowych oraz przygotowania zawodowego. Jak można zostać content managerem? Gdzie szukać takiej pracy? Odpowiadamy poniżej.

Content manager – czego można oczekiwać po tym stanowisku?

Jak sama nazwa stanowiska brzmi, content manager zajmuje się contentem widniejącym w witrynach internetowych. Do jego obowiązków należy zatem zarządzanie ogólną treścią, a nazwa zawodu z polskiego to menedżer treści. Content manager musi sprawnie zarządzać tekstami, które przepływają przez firmę – w szczególności dla klientów zewnętrznych – a ponadto tworzy oraz zatwierdza wszelkie strategie marketingowe ważne dla kanału internetowego. Menedżer sam nie tworzy treści – zazwyczaj ma od tego ludzi. Musi zatem zarządzać nie tylko samą treścią, ale też całym działem, który wpływa na finalny wygląd danego tekstu. W dziale content można spodziewać się także copywriterów oraz korektorów – obie te funkcje są niezbędne do prawidłowego działania strategii. 

Content manager, choć sam tekstów nie pisze, to zleca je i dlatego właśnie powinien wiedzieć, z czym to się je. Przede wszystkim najważniejszymi formami tekstu, które będą przepływać przez stanowisko menedżera treści, są artykuły blogowe, teksty sprzedażowe oraz pozycjonujące, opisy kategorii i produktów. Dzięki temu content manager ma możliwość zbudowania wizerunku danej marki, niezależnie od tego, czy istnieje na rynku od dawna, czy dopiero się na nim pojawiła. Cały proces zależy od działu content, dlatego ważne jest to, by mieć podstawową wiedzę z zakresu języka polskiego i pozycjonowania.

content manager co trzeba umieć
fot. pixabay.com

Co zrobić, żeby dostać się na stanowisko content managera?

Choć nie ma tutaj żadnych wymogów formalnych, które obowiązywałyby każdego, kto chce zostać content managerem, to jednak są pewne ważne cechy oraz umiejętności, które lepiej posiadać już na starcie rekrutacji. Wiele można nauczyć się podczas samego przebywania na danym stanowisku, jednak zdecydowanie lepiej wypada się na rozmowie, kiedy ma się podstawową wiedzę. Content manager musi znać podstawy pozycjonowania stron – taki jest cel wszystkich treści, które będą wypływać z agencji marketingowej, zatem SEO powinno być znane każdemu, kto chce objąć to stanowisko. Co więcej, niezbędne są tutaj kompetencje językowe, a więc w zależności od tego, w jakim języku są tworzone treści, powinno się znać jego wszystkie zawiłości gramatyczne i ortograficzne, by nie popełniać i nie dopuszczać korektorów do przepuszczenia różnych błędów.

Content manager, poza posiadaniem podstawowych umiejętności w określonym powyżej zakresie, powinien mieć także kompetencje miękkie. Koniec końców menedżer będzie zarządzał całym zespołem zajmującym się content marketingiem, zatem warto umieć przebywać z ludźmi oraz realnie wpływać na dobrą pracę w zespole. To jest coś, czego nie dadzą nam żadne studia ani kursy – z niektórymi cechami można się po prostu urodzić. Jeśli jednak nie jesteś urodzonym przywódcą, nic straconego – postaraj się porozmawiać ze znajomymi z branży, co powinieneś wiedzieć i umieć, by wypaść jak najlepiej na tym stanowisku i wypróbuj metod najpierw w domu. Wszystko jest możliwe do osiągnięcia, jednak predyspozycje zawodowe w postaci umiejętności wrodzonych z pewnością pomogą w szybszym osiągnięciu celu.

jak zostać content managerem
fot. pixabay.com

Średnie wynagrodzenie na stanowisku content managera

Wiele zależy od tego, w jakiej miejscowości zostało się zatrudnionym oraz od ustaleń pomiędzy firmą a pracownikiem, jednak średnie wynagrodzenie content managera waha się pomiędzy 2500 a 5000 zł netto. Jest to spora różnica, jednak niektórych czynników nie da się określić z góry – w każdej sytuacji będą one inne.