własny salon optyczny

W Polsce okulary są kupowane coraz częściej – już nie raz na kilkanaście lat, a nawet raz do roku. Co za tym idzie – wzrasta konkurencja w branży optycznej, jednak wystarczy mieć dobry pomysł na salon, by wybić się ponad wszystkich. Okulary nie są już tylko pomocą do czytania, ale realnie wpływają na nasze widzenie podczas codziennych czynności. Polacy posiadają po kilka par na różne okazje – do czytania, na co dzień, wyjściowe. Sama zmiana i zakup nowych nie równa się potrzebie zdrowotnej, ale często zmieniającej się modzie. Co zatem liczy się w przypadku nowego salonu optycznego? Wysoka jakość i standardy, dzięki którym placówki zyskują w oczach potencjalnych klientów. Co składa się na własny salon optyczny? Jak go założyć i czy to się jeszcze w ogóle opłaca? Odpowiedź znajdziecie w poniższym artykule.

Wysoka jakość zamiast niskich cen

Ceny w salonach optycznych i tak są już dość niskie – w dzisiejszych czasach w przeciętnej placówce tego typu najtańsze oprawki otrzymamy za około 70 złotych, natomiast samo badanie wzroku jest gratisem za złotówkę. Coraz większa staje się też konkurencja internetowa, mimo że specjaliści ostrzegają przed nią swoich pacjentów – dobranie okularów na odległość jest ryzykowne dla klienta, ponieważ może zniszczyć wzrok, a same oprawki mogą nie pasować do twarzy danej osoby.

To dlatego punkty stacjonarne będą miały zawsze wyższość nad tymi internetowymi. Wiele soczewek w Internecie jest poddawanych wątpliwościom profesjonalistów w zakresie optyki – bardzo niska cena nasuwa pytanie, czy aby na pewno produkty tego typu są zawsze oryginalne. To mogą być niestety podróbki sprowadzane przez kupców z Azji. Duża część klientów, którzy nie posiadają wiedzy teoretycznej z branży optycznej będzie celować w takie właśnie miejsca – tanie.

Należy zatem pamiętać o tym, że niska cena nie zawsze jest czymś lepszym – lepiej dopłacić większą sumę, by zajął się nami prawdziwy specjalista i realnie wpłynął na poprawę naszego wzroku.

salon optyczny jak otworzyć
fot. pixabay.com

Jak zostać optykiem?

Jeśli zastanawiasz się nad otwarciem własnego salonu optycznego, z pewnością wiesz, że na sam początek musisz mieć zdolność do wykonywania zawodu optyka. Jak jednak do tego etapu dojść? Przede wszystkim należy mieć odpowiednie przygotowanie teoretyczne w postaci ukończonej szkoły. Do placówek, dzięki którym zyskasz miano optyka, należą technikum i szkoła policealna o odpowiednim profilu, a także studia kierunkowe.

Wszystkie te trzy opcje pozwolą ci na wykonywanie zawodu, ponieważ zyskasz dzięki nim dyplom lub tytuł zawodowy uprawniający do pracy. Warto jednak mieć świadomość, że największe korzyści pod kątem ilości przekazywanej wiedzy można zyskać na studiach.

To także dyplom licencjata daje większy autorytet wśród klientów oraz potencjalnej konkurencji, a nawet pracodawcy, który będzie przyjmował cię pod swoje skrzydła. Do kierunków, którymi powinieneś się zainteresować należą optyka i optometria.

jak otworzyć salon optyczny
fot. pixabay.com

Ile zarabia optyk?

To kwestia, która zainteresuje każdego, kto podejmuje się tej ścieżki zawodowej. Z pewnością wiesz już, że największego wynagrodzenia można spodziewać się dopiero “na swoim” – jednak aby taki etap w swojej karierze osiągnąć, potrzeba nie tylko dużej ilości czasu, w którym zyskamy renomę oraz stałych klientów, ale też gotówki, którą zainwestujemy w nowopowstające miejsce.

Salon optyczny wymaga dużej inwestycji zwłaszcza na początku. Dużo zależy od tego, czy stawiasz własne miejsce, czy w ramach sieci franczyzowej. Dla porównania – własny salon będzie kosztował od 200 tysięcy złotych w górę, a ten franczyzowy – ok. 50-80 tysięcy złotych. Do tego należy doliczyć miesięczne wydatki, które będą na poziomie 13-18 tysięcy złotych ze względu na opłacanie czynszu, pracowników oraz marketingu swojej firmy.

Aby móc w ogóle myśleć o zarabianiu na własnej placówce trzeba by sprzedawać minimalnie 50 par okularów miesięcznie z marżą 300 złotych, by inwestycja zaczęła się zwracać. Daje to zatem 2,5 pary okularów dziennie.