fot.unsplash.com

Szukając odpowiedniego zawodu dla siebie warto zastanowić się nad tym, co właściwie lubisz robić. Może to być z pozoru nawet pasja, czy coś, co sprawia, że miło spędzasz wolny czas. Jeśli lubisz się malować i makeup to zdecydowanie twoja mocna strona, spróbuj z pracą makijażystki. Jeśli kochasz zwierzęta i uwielbiasz się nimi opiekować, będzie dla ciebie idealny zawód weterynarza. Możliwości jest mnóstwo. W przypadku, w którym interesują cię pociągi, warto zastanowić się nad pracą maszynisty. Jak ona wygląda? Przeczytaj i sprawdź! 

Maszynista – kto to tak właściwie jest?

Maszynista to osoba, która kieruje pociągiem, bezpiecznie dowożąc pasażerów z punktu A do punktu B. Wszystko powinno odbywać się w ściśle określonym czasie, aby podróż przebiegała zgodnie z rozkładem jazdy i nie było żadnych opóźnień. Niestety w praktyce może przydarzyć się mnóstwo sytuacji niezależnych od maszynisty, które sprawią, że jazda stanie się znacznie dłuższa. Także trudno mówić tutaj o jednoznacznej roli, jaką będzie pełnić maszynista. Osoba ta może przewozić zarówno ludzi w przedziałach pasażerskich, jak i prowadzić pociągi towarowe i dostarczać potrzebne materiały do fabryk czy też innych miejsc.

Praca maszynisty
fot.unsplash.com

Ścieżki przygotowujące do zawodu maszynisty

Aby zostać maszynistą i móc prowadzić pociągi trzeba zrobić  kurs na maszynistę, po którym otrzymuje się potwierdzoną  świadectwem maszynisty. Żeby przejść  kurs na licencję maszynisty, należy wziąć udział w szkoleniu, które trwa około 300 godzin. Następnie należy zdać egzamin w miejscu, które oznaczone jest jako podmiot uprawniony, wpisany do rejestru ośrodków szkolenia i egzaminowania maszynistów, który prowadzony jest przez Prezesa UTK. Należy także przejść niezbędne badania lekarskie. Trzeba okazać także zaświadczeniem o niekaralności, a także mieć minimum wykształcenie zawodowe i ukończone 20 lat. Następnie kandydaci rozpoczynają intensywną naukę, która trwać może nawet 2 lata i podzielona jest na dwa etapy – pierwszy trwa ok. 3-4 miesiące, jest to kurs, dzięki któremu kandydaci poznają nie tylko aspekty praktyczne, lecz także teoretyczne tego zawodu. Dzięki temu są dokładnie przygotowywani do objęcia stanowiska, które jest w końcu bardzo odpowiedzialne. Po ukończeniu kursu otrzymuje się świadectwo maszynisty, po którym zazwyczaj rozpoczyna się pracę na niższych stanowiskach, takich jak np. pomocnik maszynisty albo pracownik warsztatu.

Aby rozpocząć pracę maszynisty po kursie maszynisty trzeba jeszcze przejść szkolenie na maszynistę w liczbie godzin do 2480, aby dobrze poznać infrastrukturę kolejową oraz typy pojazdów.  Kolejowy rynek pracy jest otwarty na nowych kandydatów. Nabory trwają praktycznie stale w różnych regionach Polski. Najwięcej ofert pracy można zaobserwować w obrębie wielkich aglomeracji miejskich, głównie na odcinkach lokalnych. Dlatego oferty pracy maszynisty przewozów regionalnych pojawiają się często. Zawód  maszynista pojazdów trakcyjnych, czyli maszynista pociągów lub maszynista kolejowy najczęściej kojarzony jest z PKP. PKP Intercity jest dość interesującą opcją ze względu na długie i ciekawe dystanse oraz większe zarobki. Od momentu pojawienia się w PKP Pendolino praca maszynisty znacznie się zmieniła. Kierowanie nowoczesnym składem, jak przyznają w opiniach o pracy sami maszyniści pociągu z uprawnieniami, jest nieporównywalna z pracą maszynisty lokomotywy starego typu. Wiele ofert pracy można zaobserwować w obszarze przejazdów Intercity.

Praca maszynisty
fot.flickr

Cechy idealnego maszynisty

Praca maszynisty wymaga wielkiej odpowiedzialności, jego głównym zadaniem jest bezpieczne dowiezienie pasażerów do stacji docelowej. W związku z tym istotne jest skupienie się na tym, co się robi oraz umiejętność podejmowania szybkich, a jednocześnie przemyślanych decyzji. Poza tym z pewnością liczy się także samodyscyplina, szybkie reakcje, refleks czy odporność na stres.

Niejednokrotnie można usłyszeć o przypadkach, w których maszynista zauważa na torach kogoś, kogo nie powinno tam być. Zatrzymanie tak wielkiej maszyny, jaką jest pociąg, okazuje się wówczas niezwykle trudne, często jest jednak po prostu niemożliwe. Dlatego też tak duży nacisk kładzie się na sprawny wzrok oraz doskonały refleks. Dzięki temu można uratować komuś życie, a nie pozbawić go.